21 októbra, 2020

Betónové svetové rekordy: fascinujúce výkony súvisiace s betónom

Svet rekordov dokáže vždy uchvátiť. Vedeli ste však, že existuje viacero svetových rekordov, ktoré súvisia s betónom? Vybrali sme pre vás 5 svetových rekordov, v ktorých hlavnú úlohu zohrala ľudská šikovnosť, obdivuhodná stavebná technika a neposlednom rade betón ako stavebný materiál. 

Najvyššia stavba z betónu

Burj Khalifa v Dubaji je so svojou výškou 829,8 metrov nielen najvyššou stavbou sveta, ale spájajú sa s ňou aj ďalšie rekordy. Pred pár rokmi napríklad poslúžila na uskutočnenie rekordného zoskoku z budovy. Na stavbu bolo použité množstvo materiálu, medzi ktorým dominuje železobetón a hliník. Aj v tomto smere je Burj Khalifa rekordérom, ide totiž o najvyššiu betónovú stavbu, pričom pri výstavbe sa použilo až 330 000 m3 betónu.

 

Burj Khalifa v Dubaji

 

Najdlhší betónový most

Veľký most Danyang-Kunshan v Číne je súčasťou rýchlodráhy spájajúcej Peking so Šanghajom. Na dĺžku má takmer 165 km a počas štvorročnej výstavby na ňom pracovalo okolo 10 000 robotníkov. Dokončený bol v roku 2010 a dodnes je najdlhším mostom postaveným z betónu. 

 

Danyang-Kunshan

 

Najväčšia betónová priehrada

Ďalším niekoľkonásobným rekordérom je priehrada Tri rokliny v čínskej provincii Hubei. Na jej výstavbu bolo použitých 27,2 x 106 m3 betónu, čím ide bezpochyby o najväčšiu betónovú priehradu na svete. Pre lepšiu predstavu uveďme, že jej dĺžka predstavuje 2 335 metrov, šírka 126 metrov a výška až 185 metrov. Ide zároveň o najťažšiu betónovú stavbu sveta s hmotnosťou neuveriteľných 65 457 623 ton. Nielenže ide o najväčšiu betónovú priehradu a najťažšiu betónovú stavbu, ale okrem toho jej aktuálne patrí prvenstvo aj ako najvýkonnejšej vodnej elektrárni sveta. 

 

Priehrada Tri rokliny (foto: Xiang Hongmei/Xinhua)

 

Najdlhší tunel postavený z betónu

Určite nebudeme preháňať ak napíšeme, že Gotthardský pätný tunel je európskou pýchou medzi cestnými stavbami. Tunelový systém s dvoma rúrami a celkovou dĺžkou vyše 151 kilometrov je súčasťou projektu AlpTransit. So svojou úsekovou dĺžkou 57 kilometrov je aj po vyše 4 rokoch od svojho otvorenia najdlhším tunelom na svete. 

Gotthardskému tunelu však patrí aj iný rekord. Na jeho stavbu totiž bolo použitých až 1,3 milióna m3 inovatívnej high-tech betónovej zmesi, ktorá bola špeciálne upravená práve pre tento tunel. Týmto krokom sa podarilo celú prepravu a stavbu zjednodušiť, a popri tom zmierniť negatívne dopady na životné prostredie. 

 

Vo vnútri Gotthardského tunela

 

Najväčšie súvislé liatie betónu

Hoci veľkolepý projekt priehrady Polavaram v Indii ešte nie je dokončený, už sa stihol zapísať do Guinessovej knihy rekordov. Pri jeho stavbe sa podarilo prekonať iba 2 roky starý rekord z Dubaja v najväčšom súvislom liatí betónu. Pri stavbe priehrady Polavaram sa v priebehu 24 hodín použilo až 32 315,5 m3 liateho betónu. Po dokončení bude priehrada obrovskou zásobárňou vody pre oblasti, v ktorých žije približne 20 miliónov obyvateľov.

 

Priehrada Polavaram v Indii je stále vo výstavbe

Go to Top